Postări populare

luni, 9 ianuarie 2012

Trup,suflet,spirit- informatii preliminare pentru buna intelegere a cartilor lui S.N.Lazarev:Diagnosticarea karmei

Va invit la cateva discutii amicale pe teme spirituale de mare interes: cunoasterea fiintei omului, de unde venim, incotro mergem, rostul existentei,evolutia lumii si a omenirii ,dobandirea sanatatii  trupului si  sufletului
Nu sunt un specialist in domeniu,sunt pensionar militar si in aceasta calitate ,timpul liber la dispozitie mi-a permis sa aprofundez aspecte din domeniul spiritualitatii
Pornind de la cunoasterea fiintei omului, am fost  si sunt interesat de gasirea modalitatilor de dobandire a sanatatii totale a trupului si sufletului,adica de vindecarea cauzei afectiunilor si bolilor si nu a efectelor acestora , ca in cazul medicunei alopate
 In acest sens,doresc sa impartasesc celor interesati  o serie de informatii sintetizate dintr-o bibliografie diversa
Omenirea a ajuns la gradul de maturitate care ii ingaduie largirea orizontului prin dobandirea cunostintelor spirituale Fara aceste cunostinte, omul nu se poate intelege pe sine Intelegerea lor ii deschide perspectiva spre un viitor de o maretie ce depaseste cele mai intelepte presimtiri, pe cand lipsa acestei intelegeri poate cobora pe om pana la animalitate
Un rol primordial in dezvoltarea stiintei spirituale l-a avut austriacul Rudolt Steiner(1861-1925), doctor in filozofie. Care a initiat Antroposofia-intelepciunea despre om, prin care a dat raspuns la intrebarile esentiale ale vietii omenesti De mentionat faptul ca el a vorbit din propria experienta, pe baza rezultatelor cercetarilor sale in lumile suprasensibile si infatiseaza numai fapte traite de el insusi in acest sens
Ulterior, unii oameni de stiinta, chiar fara sa fi cunoscut opera lui Rudolf Steiner , au ajuns sa vada necesitatea unei adanci cunoasteri a omului Celebra carte a lui Alexis Carrel “Omul-fiinta necunoscuta:, aparuta  cu ani in urma, este un semnal de alarma dat de unul dintre cei mai mari savanti contemporani Iata una dintre constatarile sale “Nu ne alegem cu nimic inmultind numarul inventiilor mecanice Poate ar trebui chiar sa dam mai putina importanta descoperirilor fizicii,astronomiei si chiar chimiei.Desigur, stiinta pura nu ne aduce niciodata in mod direct vreun rau Dar poate fi periculoasa daca, cu frumusetea ei atragatoare, ne inchide cu desavarsire inteligenta in materia neansufletita...Nu stiintele mecanice,fizice si chimice ne vor aduce moralitatea, inteligenta,sanatatea,echilibrul nervos,linistea si pacea. Curiozitatea noastra trebuie sa ia o alta cale decat aceea pe care e pornita astazi. Trebuie sa se intoarca de la fizic si fiziologic catre mintal si spiritual... O schimbare radicala de orientare e asadar absolut necesara »(pag.54-55). « Stiinta cunoasterii de noi insine va fi opera viitorului »(pag 67) « Bolile spiritului devin amenintatoare... frecventa bolilor mintale indica un defect foarte mare al civilizatiei moderne »(pag.165-166)
Inzestrat de la natura cu capacitati neobisnuite ce permit accesul catre lumea superioara, savantul psiholog rus Lazarev prin cercetarile intreprinse, a descoperit legi de dezvoltare a sufletului uman,legatura intre boli si comportament, conceptia despre viata
Tot cu privire la suflet dr.Michael Newton       a studiat existenta sufletului dupa moartea fizica
In volumul « Secretele varstelor de aur », Pavel Corut,a extras o serie de informatii si reguli din stiinte sigure si exacte : medicina,neurologie,psihologie,sociologie,astronomie,genetica ,etc,cu privire la sufletul uman,sensul si scopul vietii pe pamant, conservarea tineretii,vindecarea de boli cu fortele proprii ale organismului,modificarea  pozitiva a destinului
Este posibil ca unii dintre dumneavoastra  sa va confruntati cu anumite suferinte,boli,neampliniri cand cititi articolele de pe aces blog Nu disperati ! Este foarte posibil sa descoperiti leacurile de eliminare sau reducere a acestora,a cauzei si nu a efectelor ca in cazul medicinei alopate                                                                 Totodata,obiectivul pentru care existam se poate realiza doar in conditiile unei reantoarceri la origini si  redescoperirii aspectelor uimitoare ale Cuvantului lui Dumnezeu. Nu intamplator,Sfantul Ioan Gura de Aur,intr-una dintre  afirmatiile sale,spunea "Cauza tuturor relelor este necunoasterea Sfintelor Scripturi,ele fiind scrisori pe care Dumnezeu le-a trimis oamenilor »  Putem crede impreuna ca a sosit momentul de a lasa Biblia sa vorbeasca! Criza prin care trece societatea omeneasca constituie un motiv serios pentru a determina familiarizarea noastra cu marile taine ale Sripturii si cu solutiile pe care aceasta le poate aduce
De fapt,legatura dintre comportamentul omului,destinul si sanatatea lui o gasim in toate religiile mondiale
Nu am pretentia ca informatiile sintetizate de mine din aceste surse si altele inclusiv de pe internet au caracter exhaustiv,ci sunt o contributie modeasta in domeniul cunoasterii suprasensibilului si cum sa dobandim sanatatea totala a trupului si sufletului
In consecinta va multumesc ca ati ales sa vizitati acest blog ,pentru ca asa cum spone Rudolf Steiner, » Numai cel ce intelege viata poate deveni om cu adevarat “practic”
 
                                                                                                            FIINTA OMULUI



   Urmatoarele cuvinte ale lui Goethe caracterizeaza frumos punctul de plecareal uneia dintre caile prin care se poate ajunge la cunoasterea fiintei omului :’

« De indata ce omul devine constient de obiectele din jurul sau, le consideram in raport cu el insusi ; si are dreptate, caci intreaga sa soarta depinde de faptul ca aceste obiecte ii plac sau ii displac, il atrag sau il resping, ii sunt folositoare sau daunatoare. Acest mod cu totul firesc de a privi si a judeca lucrurile, pare a fi tot atat de usor, pe cat este de necesar si totusi expune pe om la mii de greseli care adesea il rusineaza si ii amarasc viata. Osarcina cu mult mai grea isi asuma  cei care, dintr-o pornire vie catre cunoastere, se straduiesc sa observe obiectele naturii din ele insele si in raporturile ce exista intre ele ; caci foarte curand, simt lipsa criteriului de care se serveau atunci cand, ca oameni,priveau lucrurile in raport cu ei insisi Le lipseste criteriul placerii si al neplacerii, al atractiei si al repulsiei, al castigului si al pagubei. Ei trebuie sa renunte cu totul la acest criteriu si , ca fiinte nepartinitoare si oarecum divine, trebuie sa caute si sa examineze ceea ce este, iar nu ceea ce le convine. Astfel, adevaratul botanist nu trebuie sa fie miscat nici de frumusetea, nici de utilitatea plantelor, ci  trebuie sa examineze structura acestora si legaturile lor cu restul regnului vegetal ; si precum toate sunt scoase la suprafata si luminate de soare, tot astfel si el trebuie sa le priveasca si sa le observe pe toate cu aceeasi privire calma, iar criteriul cunoasterii, datele aprecierilor sale, nu trebuia sa le ia in sine, ci din cercul lucrurilor pe care le observa »

Aceasta cugetare a lui Goethe indreapta atentia omului spre trei lucruri. In primul rand, spre obiectele de la care, prin portile simturilor sale, primeste necontenit vesti : obiectele pe care le pipaie, le miroase, le gusta, le aude , le vede. In al doilea rand, sunt impresiile pe care aceste obiecte le fac asupra sa si care se caracterizeaza ca placere sau neplacere, dorinta sau aversiune, prin faptul ca pe un obiect il gaseste simpatic, pe celalalt antipatic, pe unul folositor, iar pe altul daunator. Si in al treilea rand, sunt cunostintele pe care pe care si le dobandeste ca ‘fiinta asa-zicand divina » despre obiecte ;sunt misterele activitatii si ale existentei acestor lucruri care i se descopera Deci omul este legat de lume in trei moduri diferite. Primul mod se refera la lucrurile pe care omul le intalneste si le accepta ca realitati date. Prin al doilea mod el transforma aceasta lume intr-o chestiune a sa particulara, in ceva ce are o insemnatate pentru el. Iar pe al treilea mod, il considera ca o tinta spre care trebuie sa tinda neancetat

De ce ii apare omului lumea in acest mod intreit ? Explicatia o putem gasi printr-un exemplu simplu : Trec printr-o livada acoperita de flori. Acesta este faptul pe care il primesc ca pe ceva dat. Ma bucur de frumusetea culorilor, fac din acest fapt real dat o chestiune particulara a mea. Prin sentimentele mele, unesc florile cu propria mea existenta. Dupa un an, trec din nou prin aceeasi livada. Acolo gasesc alte flori Ele imi starnesc o bucurie noua. Bucuria mea din anul trecut va reaparea ca amintire Ea exista in mine desi obiectul care a starnit-o a pierit. Insa florile pe care le vad acum sunt de aceeasi specie ca cele din anul trecut,ele au crescut dupa aceleasi legi ca si cele de acum 1 an. Daca m-am lamurit cu privire la aceasta specie si la aceste legi, atunci le regasesc in florile din acest an, asa cum le-am cunoscut in cele din anul trecut. Si poate voi gandi la fel : florile din anul trecut au disparut ; bucuria pe care mi-au prilejuit-o au ramas doar in amintirea mea Ea este legata numai de existenta mea Insa ceea ce am cunoscut anul trecut cu privire la aceste flori si ceea ce cunosc din nou anul acesta, va ramane cat timp vor creste asemenea flori  Aceasta  este ceva ce mi s-a relevat, dar care nu depinde de existenta mea, in acelasi fel ca bucuria mea Sentimentele mele de bucurie raman in mine ; legile,fiinta florilor, raman in lume, in afara de mine Astfel omul se uneste necontenit, in acest intreit mod ,cu lucrurile lumii, deci omul are in fiinta sa trei parti :trup, suflet si spirit Prin trup se intelege, acea parte prin care i se reveleaza omului lucrurile din lumea inconjuratoare, ca in exemplul de mai sus : florile din livada Cuvantul suflet se refera la acea parte prin care omul leaga obiectele  de propria sa existenta, prin care simte placerea si neplacerea, dorinta si aversiune, bucurie si durere fata de ele Iar prin spirit se intelege acea parte din om, care se manifesta in el cand, dupa expresia lui Goethe, priveste obiectele ca «  fiinta asa-zicand divina :.In intelesul acesta omul se compune din trup, suflet si spirit

Prin trupul sau, omul poate ,pentru moment, sa se puna in legatura cu obiectele. Prin sufletul sau, el pastreaza in sine impresiile pe care aceste obiecte le fac asupra lui iar prin spiritul sau i se reveleaza ceea ce obiectele contin in ele Omul priveste prin simturile sale (cu trupul fizic), lucrurile lumii exterioare si tot astfel poate observa si propria sa existenta trupeasca Dar ii este cu neputinta sa observe in acelasi fel si existenta sufleteasca Placerea si neplacerea mea, bucuria si durerea mea, nu pot fi percepute cu simturile trupului, nici de mine , nici de un altul.Viata suffleteasca este inaccesibila contemplarii trupesti.Existenta trupeasca a omului este vadita ochilor ; pe cea sufleteasca o poarta in sine ca pe o lume a sa.Prin spirit insa, lumea exterioara i se reveleaza intr-un mod superior ; in spirit omul se depaseste pe sine insusi si lasa lucrurile sa vorbeasca despre ele insele, despre ceea ce are insemnatate nu pentru el,ci pentru eleOmul isi ridica privirea spre cerul instelat : incantarea pe care o traieste sufletul sau ii apartine lui ; legile eterne ale stelelor, pe care le intelege in gandire, in spirit, nu-i apartin lui, ci stelelor insesi

Astfel omul este cetatean a trei lumi. Prin trupul sau apartine lumii pe care o percepe cu acest trup(lumea vizibila ,sensibila) ; prin sufletul sau isi cladeste propria sa lume ; prin spiritul sau i se reveleaza o lume care este superioara celorlalte doua ,ambele imperceptibile cu simturile fizice ,suprasesnsibile Aceste ultime doua lumi pot fi percepute doar de un numar restrans de oameni inzestrati cu capacitati speciale(paranormale) Folosind notiunea de corp ceea ce da « forma », »structura « unei fiinte,omul are un corp,material(fizic) si un corp energetic(suflet,spirit) Din cauza diferentelor esentiale dintre aceste trei lumi, nu se va putea dobandi claritate asupra lor si asupra participarii omului la existenta lor, decat numai prin toate cele trei moduri diferite de observatie



                                                                                                  FIINTA  TRUPEASCA A OMULUI



Putem sa cunoastem trupul omenesc prin simturile trupesti si sa-l observam, asa cum observam mineralele, vegetalele si animalele ,forme de existenta cu care omul este inrudit Ca si mineralele, isi cladeste trupul din substantele naturii ; ca si plantele creste creste si se reproduce ; ca si animalele, percepe obiectele din jurul sau si isi construieste trairi launtrice pe baza impresiilor pe care aceste obiecte le face asupra lui. Deci omului i se poate atribui o existenta minerala, o existenta vegetala si una animala Deosebirea de structura intre minerale, plante si animale, corespunde celor trei forme ale existentei lor Structura fizica o percepem cu simturile si numai pe ea o putem numi trup,insa trupul omenesc este diferit de cel al animalelor(gradul de dezvoltare al creierului ce asigura o constiinta superioara)

La cele trei forme de existenta ale trupului omenesc,se adauga o a patra forma, cea specific omeneasca Prin forma minerala a existentei sale, omul este inrudit cu tot ce este vizibil ; prin cea vegetala, cu toate fiintele care cresc si se reproduc ; prin cea animala, cu toate fiintele care percep lumea inconjuratoare si au trairi launtrice pe baza impresiilor exterioare ; prin forma omeneasca a existentei sale, omul formeaza chiar si din punct de vedere trupesc, un regn in sine

Trupul(corpul) fizic anatomic vorbind este format din materie grosiera, vizibila cu ochiul liber :oase, muschi,creier,organe interne,piele,par etc

Dupa cum stim, cele mai importante evenimente din viata noastra depind de creier Creierul isi insuseste cunostintele stiintifice necesare in viata si ne ghideaza pasii catre succes Creierul uman este compus din doua parti principale : creierul energetic invizibil, nemuritor(ne vom referi la el in materialul referitor la suflet) caruia ii corespunde hiperconstiinta si creierul material,muritor, suport al constiintei si al subconstientului La randul lui, creierul material este format din creierul emotional, raspunzator de procesele inconstiente si creierul cognitiv, coordonatorul proceselor si actiunilor constiente,fiind compus din circa 100 de miliarde de neuroni conectati intre ei prin sinapse, astfel ca pot inmagazina si procesa o imensa cantitate de informatii

Creierul emotional  este partea arhaica a creierului material,vizibil si muritor El cuprinde complexul amigdalian, hipocampul(sediul memoriei afective,sediu cu efecte pozitive dar si negative in viata noastra , functie de sentimentele pe care le-a inregistrat si le reactualizeaza ; actionand asupra hipocampului putem obtine efectele pozitive dorite in organismul nostru),hipotalamusul si nucleii talamici, o parte din corpul striat si aria tegumentata a mezencefalului Creierul emotional,conduce cu precizie uimitoare functionarea majoritatii organelor interne, conform programului vital inscris in neuronii sai El indeplineste si rolul  de selector al miliardelor de biti(unitati de informatie) care ne atig creierul in fiecare secunda In aceasta functie, creierul emotional face o triere a informatiilor receptate : el repartizeaza creierului cognitiv numai informatii pe care le considera de interes si opreste in structurile sale cele mai neobisnuite informatii, despre care constiinta nu are habar Aceasta zestre informativa oprita de creierul emotional, numai pentru uzul propriu, explica unele fenomene aparent miraculoase, cum ar fi fenomenul deja vazut, cunoasterea unor informatii pe care nu le-am invatat in mod constient, ganduri sau impulsuri contrare conceptiilor noastre de viata etc. El strange informatii despre organismul pentru care lucreaza cu organele de simt-vaz, auz,miros,simt tactil, gust si se informeaza continuu si despre mediul inconjurator natural ori social(cu organele de simt si prin receptarea telepatica a unor informatii emise de vegetale, animale ori de alte creiere umane) Dupa analiza primara a informatiilor receptate, creierul emotional determina reactii instinctive si automate de aparare a organismului De exemplu,daca in fata noastra izbucneste o flacara, el comanda inchiderea fulgeratoare a ochilor, inainte ca creierul cognitiv, sa fi luat vreo decizie Daca constata ca vreun organ intern are tendinta sa se abata de la programul de functionare normala, creierul emotional intervine cu mecanisme hormonale si neuronale pentru remedierea neajunsului

Creierul emotional este sediul de baza al instinctelor primare de hrana, de aparare si de reproducere, al emotiilor, al sentimentelor pozitive (calm,buna dispozitie,iubire curaj,optimism,simpatie,mila etc) si negative(ura furie,indignare,agresivitate,nervozitate,frica,tristete,lacomie s.a)

In creierul emotional este inscrisa  o mare parte din programul nostru vital(destin,soarta) ce depinde de :zestrea genetica mostenita de la ambii parinti cu caracter predestinator intr-o masura destul de mare,(bolile genetice si handicapul), zestrea emotionala  si informativa achizitionata din momentul nasterii si pana la zi ; relatiile sociale in care omul evolueaza in mod constient si voluntar

Cateva caracteristici ale creierului emotional,important de retinut sunt : este tiranic si imperios  cand e vorba de satisfacerea instinctelor primare ,comune cu ale animalelor(de hranire,de aparare si de reproducere sau de perpetuare) ;impreuna cu subconstientul aferent sunt mari amatori de placeri fizice si morale(hrana de calitate,laude,succese,placeri sexuale,stari de siguranta etc) ; poate fi convins de creierele cognitiv si energetic sa schimbe anumite elemente din programul sau vital cu ajutorul sugestiilor,hipnozei,autosugestiilor, imageriei mentale s.a

Creierul cognitiv e mai mare, mai bine organizat si mai modern decat creierul emotional si asigura urmatoarele procese de cunoastere : senzatii,perceptii,reprezentari,memoria ,gandirea,atentia,imaginatia si limbajul



                                                                                                   FIINTA SUFLETEASCA A OMULUI



  Ca lume launtrica proprie, fiinta sufleteasca a omului este diferita de corporalitatea sa. Ceea ce ii este specific ne apare de indata ce ne indreptam atentia spre cea mai simpla senzatie In primul rand nimeni nu poate sti daca un altul traieste exact in acelasi fel ca el o senzatie Acelasi lucru putem spune , mai mult sau mai putin si despre celelalte simturi  In mod vadit rezulta din cele de mai sus , ca si cea mai simpla senzatie apartine lumii interioare si deci senzatia trebuie considerata ca apartinand domeniului sufletesc Daca intelegem bine acest fapt, vom inceta  sa consideram trairile noastre interioare  drept simple procese cerebrale  sau ceva asemanator Senzatiilor li se alatura sentimentele Unele senzatii procura omului placere, altele neplacere Prin sentimentele sale ,omul isi creeaza o adoua lume, alaturi de aceea care actioneaza asupra lui din afara Sufletul senzatiei e in legatura cu trupul ,dar si cu gandirea(spiritul) Omul isi formeaza ganduri privitoare la senzatiile sale si se lamureste cu privire la lumea exterioara Acest suflet, in al carui serviciu sta gandirea il numim suflet al intelegerii sau al ratiunii Acesta se face cu atat mai mare , cu cat primeste in el  mai mult ADEVAR si BINE  Sufletul ratiunii se deschide  in sus intuitiilor(revelatia lumii spirituale) prin gandire si in jos senzatiilor(revelatia celor fizice) Prin aceasta  el este suflet al constientei Aceasta este cu putinta  pentru ca lumea spirituala formeaza in el organul intuitiei , asa dupa cum corpul fizic ii formeaza organele simturilor Trebuie luat in seama si inca un factor : vointa Prin vointa, omul, la randul sau, reactioneaza asupra lumii exterioare, imprimandu-i natura lui interioara Faptele omului se deosebesc de fenomenele naturii exterioare prin aceea ca poarta pecetea vietii sale interioare

Astfel sta sufletul fata de lumea exterioara ca fiind ceva propriu omului. Omul primeste din lumea exterioara impulsuri, impresii, insa in conformitate cu ele, el isi cladeste o lume proprie Corporalitatea devine deci baza vietii sufletesti

Sufletul este totalitatea sentimentelor si a dorintelor noastre superioare legate de bazele vietii El cuprinde : iubirea de oameni ,etica, moralitate, noblete,idealuri,relatii interumane Iata ce spune Paul Sibelius(Formula As nr 841/2008) despre suflet : « Sufletul are de a face cu profunzimile omului, cu universul lui launtric.El cuprinde  toate visurile unei vieti, ceea ce se afla in adancul fiintei umane Pentru Platon, sufletul nu are varsta, dar in filozofia cestina, sufletul si trupul sunt strans legate, intre ele exista  o interconexiune , iar sufletul face experiente si se dezvolta la fel ca si trupul Sufletul nu se consuma, nu se uzeaza ca un organ, ci se maturizeaza si se imbogateste, are capacitatea de a progresa, de a se dezvolta in permanenta, in acelasi timp ramanand tinar si mentinandu-se in stare de veghe ! Un om care a reusit sa-si dezvolte potentialul sufletesc se simte liber,nu-i judeca pe altii, a aflat tainele lumii, s-a gasit pe sine, e plin de speranta si incredere,n-are pe care ar trebui sa si le reprime , nu se constrange sa gandeasca pozitiv, ci o face spontan.Radiaza pace, profunzime si blandete Sufletul este locul unde OMUL intra in legatura cu DIVINITATEA « 

(Vom prezenta in materialele urmatoare cat de primordiala este linistea sufleteasca in mentinerea sanatatii depline a omului)

Pavel Corut in cartea «  Secretele varstelor de aur » merge mai departe in explorarea corpului energetic nemuritor(sufletul) prezentand componentele  acestuia ca fiind : energia vitala(ce patrunde si in interiorul trupului fizic, printr-o retea de canale invizibile) ;biocampul sau aura(compusa din energie vitala informationala invizibila cu ochiul liber, inveleste intreg corpul fizic ca o haina groasa si-i pastreaza forma, ca o matrice , chiar si in caz de accidente-daca spre exemplu un om isi pierde un picior intr-un accident, aura acestui membru nu dispare) si creierul energetic si hiperconstiinta personala aferenta Aceasta ultima componenta determina discutii aprinse intre neurologi,psihologi si psihiatri Multi contesta treimea psihica subconstient-constiinta-hiperconstiinta,insa destui o accepta, datorita unor probe stiintifice obtinute in ultimul timp Fenomenele produse in starea de moarte clinica probeaza mai multe fapte ce atesta existenta creierului energetic Acesta continua sa intretina legaturi cu creierul fizic aparent mort, printr-un cordon energetic conectat la reteaua de canale energetice prin care fluidul vital continua sa circule. In stare normala, de sanatate, creierul energetic invizibil intretine relatii de colaborare cu creierul material, iar hiperconstiinta este intim legata de constiinta si inconstient Creierul energetic si hiperconstiinta aferenta  mai pot explica unele fenomene miraculoase , ca de exemplu : premonitiile(informatii vagi din viitor, percepute de creierul energetic si transmise creierului material) ; precognitiile(informatii sigure din viitor, receptate de creierul energetic si transmise creierului material ;viziunile din alte lumi(foarte probabil, creierul energetic conduce corpul energetic in aceste explorari extraterestre si iregistreaza informatii din aceste lumi)

Fenomenele din moarte clinica, permit tragerea a doua concluzii : 1 esenta umana din noi, corpul energetic zis si suflet, e nemuritoare si 2. trupul fizic este un simplu suport material pe care se dezvolta si se maturizeaza corpul spiritual invizibil, corp menit sa traiasca mult sau etern De aceea trebuie avut grija  de trupul fizic intrucat calitatea sufletului nemuritor depinde de calitatea trupului muritor pe care se dezvolta si se maturizeaza



                                                                                                   FIINTA SPIRITUALA A OMULUI



   Viata sufleteasca a omului nu este determinata numai de trup. Omul nu alearga fara scop si fara directie de la o impresie la alta si nu actioneaza sub impresia oricarei excitatii care se exercita asupra lui din afara sau prin procesele trupului sau El gandeste asupra perceptiilor si actiunilor sale. Gandind asupra perceptiilor sale, dobandeste cunostinte despre lucruri ; gandind asupra actiunilor sale,realizeaza o inlantuire logica in viata sa. Si stie ca rostul sau de om il indeplineste in mod demn numai atunci cand se lasa condus de ganduri juste atat in cunoastere, cat si in actiune Sufletul  sta deci in fata a doua necesitati. De legile trupului, este determinat printr-o necesitatenaturala ;de legile care duc la gandirea justa, el se lasa determinat pentru ca cunoaste liber necesitatea lor. Legilor nutririei, il supune pe om natura ; legilor gandirii, se supune el insusi Astfel omul se face partasul unei ordini mai inalte decat aceea careia ii apartine prin trupul sau Aceasta ordine este cea spirituala  Pe cat de deosebita este viata trupului de viata sufletului, tot atat de deosebita este si viata sufletului de aceea a spiritului Cat timp vorbim numai de particule de carbon,hidrogen,azot,oxigen care se misca in trup, nu avem in vedere sufletul. Viata sufleteasca incepe abia acolo unde,in interiorul unei asemenea miscari,apare senzatia: eu simt dulcele,sau simt placere Tot atat de putin avem in vedere spiritul cand consideram numai trairile sufletesti pe care le are omul cand se deda cu totul lumii exterioare si vietii trupului sau Aceasta viata sufleteasca este mai curand doar temelia pentru cele spirituale, precum viata trupului este temelia pentru cele sufletesti Naturalistul se ocupa de trup, psihologul de suflet, iar cercetatorul spiritual se ocupa de spirit Cel ce vrea sa dobandeasca prin gandire o intelegere a fiintei omenesti, trebuie sa se lamureasca- reflectand asupra fiintei sale proprii- asupra deosebirii ce exista intre trup, suflet si spirit

Omul poate sa-si faca o idee justa despre el insusi, numai daca isi da seama de insemnatatea gandirii inauntrul fiintei sale Creierul este instrumentul trupesc al gandirii Unii oameni inclina sa deprecieze gandirea  si sa puna mai presus « viata intima a sentimentului », « simtirea » Lucrurile stau asa cand cand este vorba de gandirea curenta, care nu se refera decat la lucrurile de utilitate practica. Cand este vorba de gandurile care duc in regiunile superioare ale existentei, atunci se petrece contrariul. Nu exista sentiment, nu exista entuziasm, care sa poata fi asemanat senzatiilor de caldura, sentimentelor de frumusete si de inaltare, care sunt starnite de noi de gandurile pure,privitoare la lumile superioare. Cele mai inalte sentimente nu sunt acelea care apar »de la sine », ci aacelea cucerite printr-o energica munca de gandire


                                                                                         CORELATIA TRUP-SUFLET-SPIRIT



 Trupul isi formeaza impresiile, sufletul le transforma in senzatii, le pastreaza in memorie ca reprezentari si le preda spiritului pentru ca acesta sa le duca in durata  Prin trupul sau omul apartine speciei umane fizice. Prin suflet omul apartine vietii sale pamantesti. Cu spiritul sau ,el traieste  intr-o lume superioara Sufletul leaga temporar aceste doua lumi

Pentru trup-corpul fizic importante sunt caracteristicile spatiale, iar pentru corpul energetic important sunt parametrii temporali Corpul fizic se intinde in spatiu cel energetic (temporal) in timp Comitand unele fapte ,ducand la indeplinire ganduri si trairi emotionale in planul fizic, omul isi influenteaza  corpul sau temporal, adica prin comportamentul sau, prin trairile sale el isi influenteaza propriul viitor Conceptiile omului, emotiile sale actioneaza asupra corpului temporal mai puternic decat  faptele fizice-in aceasta consta mecanismul karmei(soarta,destin) Tot ce se intampla cu omul  depinde de starea sa emotionala profunda

Constiinta e legata de corp,sufletul e legat de sentimente si subconstient si aici lumea e un tot unitar, semnificatia si scopul este obtinerea unitatii cu Creatorul Orice alt scop este pur si simplu eliminat(acest subiect va fi prezentat intr-un articol viitor) De aceea , omul care nu se ingrijeste de sufletul sau nu poate avea un trup si spirit normale

Notiunea de suflet este mai ampla  decat cea de spirit Sufletul da nastere spiritului

Sufletul poate trai fara trup. Marturie sta experienta intregii istorii a omenirii, experienta ezoterica si religioasa Corpul(trupul) nu poate trai fara suflet

Trupul e supus legilor ereditatii. Sufletul este supus destinului pe care omul si l-a creat singur Spiritul este supus legii reantruparii, a vietilor pamantesti repetate(subiect ,ce il  vom aborda ,ulterior)

Procesle informationale si energetice ,la care participa sufletul care cunoaste Universul, sunt tot atat de importante ca si procesele fiziologice care au loc in corp

Ne-am obisnuit sa avem grija de corp si nu stim sa ne ingrijim de suflet Dezvoltarea intensa a corpului si a constiintei a luat-o putin inaintea dezvoltarii sufletului Progresul tehnic a inregistrat o dezvoltare incredibila, progresul moral, fiind practic inexistent. Daca stiinta si religia nu se unifica, progresul tehnic ne va deforma iremediabil modul de gandire si ne va ucide sufletul



                                                                                   TRUP,SUFLET,SI SPIRIT IN  BIBLIE



   Biblia vede fiinta umana ca pe un tot unitar Nu numai biserica, ci si crestinul, luat in mod individual, constituie un templu pentru locuirea Duhului Sfant

« Nu stiti ca trupul vostru este templul Duhului Sfant care locuieste in voi si pe care L-ati  primit de la Dumnezeu ? Si ca voi nu sunteti ai vostri ? » (1 Corintieni 6,19) Dumnezeu a facut pe om din tarana pamantului, i-a suflat in nari suflare de viata si omul s-a facut un suflet viu(Geneza 2,7) El « a suflat » suflare de viata in narile corpului inert al lui Adam Aceasta suflare de viata este « suflarea Celui Atotputernic » (Iov 33,4), suflare care da viata, scanteia vietii

Ecuatia Scripturii este simpla : tarana pamantului(elementele pamantului+suflarea de viata= o fiinta vie(un suflet viu) Suflarea de viata nu este limitata la oameni. Fiecare creatura vie o poseda Biblia, de exemplu, atribuie suflarea de viata atat animalelor care au intrat in corabia lui Noe, cat si acelora care nu au intrat(Geneza 7,15.22) Termenul ebraic din Geneza 2,7, care a fost tradus prin « fiinta vie » sau « suflet viu », este nefesh chayyah Aceasta expresie nu desemneaza in mod exclusiv pe om, ci se refera, de asemenea, la animale marine,insecte, reptile si fiare(Geneza 1,20.24 ;2,19) Nefesh, tradus prin » fiinta ». sau suflet vine de la nafash, care inseamna  « a respira » Echivalentul grecesc in Noul Testament este psyche Avand in vedere ca suflarea este dovada cea mai vadita a vietii, nefesh il desemneaza in esenta pe om ca o fiinta vie, ca o persoana » Un suflet nou vine la existenta ori de cate ori se naste un copil, fiecare suflet fiind o noua unitate a vietii, in mod unic diferita  si separata de alte unitati similare

In timp ce termenul ebraic ebraic nefesh este tradus prin suflet, denotand individualitatea(personalitatea), termenul ebraic al Vechiului Testament, ruach,,tradus prin spirit, se refera la scanteia energizanta a vietii, esentiala existentei individuale El denumeste energia divina sau principiul vietii, care anima fiintele omenesti

Ruach se intalneste de 377 de ori in Vechiul Testament si foarte frecvent, este tradus prin spirit, vant sau suflare(Geneza 8,1)  Ruach-ul omului paraseste corpul atunci cand acesta moare(Psalmi 146,4) si se intoarce la Dumnezeu(Eclesiastul 12,7 ; Iov 34,14 Ruach desemneaza adesea Duhul lui Dumnezeu(Isaia 63,10) In Vechiul Testament ,cu referire la om, ruach nu desemneaza o entitate inteligenta, capabila de sentimente, care sa existe independent de un corp fizic

In Noul Testament, echivalentul lui ruach este pneuma (spirit) de la pneo(a sufla, a respira) In pasaje ca cele din Romani 8,15 ; 1 Corintieni 4,21 ; 2 Timotei 1,7 ; 1 Ioan 4,6, pneuma denota dispozitia sau atitudinea La moarte , pneuma se intoarce la Dumnezeu(Luca 23,46 ; Faptele Apostolilor 7,59). Ca si ruach, pneuma este ,folosit pentru a denumi Duhul lui Dumnezeu(1 Corintieni 2,11.14 ;Efeseni 4,30 ; Evrei 2,4 ; 1 Petru 1,12 ; 2 Petru 1,21)

Unitatea dintre corp, suflet si duh

Care este legatura dintre corp, suflet si duh ? Care este influenta acestei relatii asupra unitatii omului ?

a. O unitate de doua componente Desi Biblia vede natura omului ca o unitate, ea nu precizeaza in mod detaliat, relatia dintre corp, suflet si duh Uneori , sufletul si duhul sunt folosite in mod alternativ. Sa notam paralelismul lor in expresia de bucurie a Mariei, dupa vestea adusa de inger : « Sufletul meu mareste pe Domnul si mi se bucura duhul in Dumnezeu, Mantuitorul meu » (Luca 1,46.47)

b.O unitate de trei componente. Apostolul Pavel, care vorbeste despre o dubla unire a trupului si a spiritului, vorbeste, de asemenea, in termenii unei unitati a trei parti El declara » Dumnezeul pacii sa va sfinteasca El Insusi pe deplin ; si duhul vostru, sufletul vostru si trupul vostru sa fie pazite intregi, fara prihana, la venirea Domnului  nostru Isus Hristos » (Tesaloniceni 5,23) Acest pasaj transmite dorinta lui Pavel ca nici unl din aspectele persoanei sa nu fie exclusa de la procesul sfintirii    In cazul nostru, duh poate fi inteles ca «  inaltul principiu al inteligentei si al gandirii « , cu care omul este inzestrat si cu care Dumnezeu poate comunica , prin Duhul Sau(Romani 8,16) Prin innoirea mintii si prin activitatea Duhului Sfant, persoana este transformata dupa chipul lui Hristos(Romani 12,1-2)

 Prin suflet, atunci cand il deosebim de spirit, poate fi inteleasa’acea parte a naturii omului care isi gaseste expresia prin instincte, emotii si dorinte. Aceasta parte a naturii cuiva poate sa fie, de asemenea, sfintita Cand prin lucrarea Duhului Sfant, mintea sau sufletul sunt aduse in conformitate cu mintea si cu gandul lui  Dumnezeu, iar ratiunea sfintita  stapaneste natura interioara, atunci impulsuri, care altfel ar fi potrivnice lui Dumnezeu, devin supuse vointei lui » Corpul este, desigur, constitutia fizica, muschii, oasele , etc.

Ordinea in care Pavel le prezinta, mai intai duhul, apoi sufletul si , in final, trupul, nu este o coincidenta Cand spiritul este sfintit, mintea este sub control divin Mintea sfintita , la randul ei, va avea o influenta sfintitoare asupra sufletului, asupra dorintelor, s simtamintelor si a emotiilor. Persoana in care se realizeaza sfintirea nu se va purta rau cu trupul sau si astfel sanatatea lui fizica va inflori. In acest fel, trupul devine instrumentul sfant prin care crestinul Il poate sluji pe Domnul si Mantuitorul sau

Chemarea lui Pavel la sfintire isi are in mod clar radacina in conceptia cu privire unitatea naturii umane si descopera faptul ca pregatirea eficienta pentru revenirea Domnului Hristos necesita pregatirea intregii persoane : spirit,suflet si trup

c.O unitate indivizibila, interdependenta Este evident faptul ca fiecare fiinta omeneasca este o unitate indivizibila Corpul , sufletul si spiritul actioneaza intr-o stransa cooperare, dand pe fata o stransa legatura si de asemenea , interdependenta Deficientele dintr-un compartiment le vor stanjeni pe celelalte doua Un spirit sau o minte bolnava ,necurata,va avea un efect pagubitor  asupra sanatatii emotionale si fizice a respectivei persoane Reversul este, de asemenea, valabil O constitutie fizica slaba, bolnava  sau suferinda , va avea un efect negativ asupra sanatii emotionale si spirituale Raspundem inaintea lui Dumnezeu de mentinerea acestor facultati in stare optima Aceasta constituie o parte a refacerii noatre dupa chipul Creatorului

 
                                                                                     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu