Postări populare

vineri, 18 februarie 2011

DUMNEZEU-TATAL

PUNCTE DE VEDERE CU PRIVIRE LA TATAL

  Dumnezeu-Tatal a fost si este adesea gresit inteles.Multi oameni cunosc misiunea Domnului Hristos pe pamant pentru salvarea noastra, cunosc si rolul Duhului Sfant in  viata credinciosului, dar nu inteleg care este rolul Tatalui in rezolvarea marii ecuatii a dramei pacatului. Este el in contrast cu milostivul Sau Fiu si cu Duhul Sfant, cu totul indepartat de noi in transcedenta Sa, un stapan absent, nemiscata cauza primara ?
Sau este,asa cum zic unii, « Dumnezeul Vechiului Testament », un Dumnezeu al razbunarii, caracterizat de dictonul « ochi pentru ochi si dinte pentru dinte »(Matei 5,38 ; Exod 21,24) ? Este El un Dumnezeu care cere,revendica brutal perfectiunea si nimic mai putin ? Sa fie oare un Dumnezeu ce contrasteaza izbitor cu descrierea pe care I-o face Noul Testament acelui Dumnezeu iubitor,care vorbeste despre celalalt obraz si despre cea  de-a doua sansa ?(Matei 5,39-41)

DUMNEZEU-TATAL IN VECHIUL TESTAMENT

  Unitatea dintre Vechiul si No ul Testament este cuprinsa in adevarul ca acelasi Dumnezeu vorbeste si actioneaza spre salvarea poporuluiSau in ambele Testamente « Dupa ce a vorbit in vechime parintilor nostri prin prooroci,in multe randuri si in multe chipuri, Dumnezeu,la sfarsitul acestor zile, ne-a vorbit prin Fiul,pe care  L-a pus mostenitor al tuturor lucrurilor si prin care a facut si veacurile »(Evrei 1,12
Noul Testament dezvaluie faptul ca Domnul Hristos a fost instrumentul activ  in actul creatiei(Ioan 1, 1-3,14), precum si ca El l-a insotit pe Israel  in eliberarea din robia Egiptului(1 Corinteni 10,1-4) Cele spuse de Noul Testament despre rolul Domnului Hristos in lucrarea creatiunii si in cea a exodului sugereaza faptul ca si Vechiul Testament ne infatiseaza adesea  portretul lui Dumnezeu-Tatal prin intermediul Fiului : »Dumnezeu era in Hristos,impacand lumea cu Sine »(2 Corinteni 5,19)
    Vechiul Testament Il descrie pe Tatal in urmatorii termeni 
:
-         Un Dumnezeu milostiv. Nici o fiinta omeneasca pacatoasa nu L-a vazut vreodata pe Dumnezeu(Exod 33,20).Tatal si-a facut  cunoscute  caracterul si intentiile  prin actele-I  milostive : « Domnul Dumnezeu este un Dumnezeu plin de indurare  si milostiv,incet la manie ,plin de bunatate si credinciosie ,care Isi tine dragostea  pana in mii de neamuri de oameni ,iarta faradelegea,razvratirea si pacatul,dar nu socoteste  pe cel vinovat drept nevinovat si pedepseste faradelegea parintilor in copii si in copiii copiilor lor pana la al treilea si al patrulea neam (Exod 34,6.7 ;Evrei 10,26,27) Mila nu iarta orbeste,ci este calauzita de principiul dreptatii. Aceia care resping mila divina culeg pedeapsa pentru nelegiuire
-          
-         Un Dumnezeu al legamantului Dorind sa stabileasca legaturi trainice ,Dumnezeu a incheiat legaminte solemne cu semeni ai nostri,ca Noe(Geneza 12,1-17) si Avraam(Geneza 12,1-3.7 ;13,14-17 ; 15,1.5.6 ; 17,1-8 ;22 ;15-18).Aceste legaminte ne descopera un Dumnezeu personal,iubitor si interesat de problemele poporului Sau Lui Noe  i-a dat asigurarea ca anotimpurile se vor succeda cu regularitate(Geneza 8,22) si ca niciodata pamantul nu va mai fi inundat de potop,(Geneza 9,11) ; lui Avraam,El i-a fagaduit ca va avea multi urmasi(Geneza 15 ,5-7 si o tara in care el si ai sai vor locui in tihna(Geneza 15,18 ; 17,8)
-          
-  Un Dumnezeu rascumparator. Ca  Dumnezeu al exodului,El a condus un popor de
           sclavi  spre libertate Acest act salvator constituie fundalul intregului Vechi Testa
           ment si un exemplu al dorintei divine rascumparatoare

           - Un Dumnezeu al ajutorului David a vazut in Dumnezeu un refugiu  ceva
-         asemanator cetatilor israelite de scapare,ceteti de adapost pentru fugarii nevinovati.Tema des folosita in cartea Psalmi,aceea a adapostului,Ii caracterizeaza atat pe Domnul Hristos,cat si pe Dumnezeu-Tatal : »Caci El ma va ocroti in coliba  Lui,in ziua necazului ,ma va ascunde sub acoperisul cortului Lui si ma va inalta pe o stanca »(Psalmi 27,5) Psalmistul doreste prezenta Dumnezeului sau »Cum doreste un cerb izvoarele de apa,asa Te doreste sufletul meu pe Tine )Dumnezeul cel viu »(Psalmi 42,1.2
-          
-         Un Dumnezeu al iertarii. Dupa adulter si crima ,David s-a rugat : « Ai mila de mine ,Dumnezeule, in bunatatea Ta ! Dupa indurarea Ta cea mare,sterge faradelegile mele ! Nu ma lepada de la fata Ta si nu lua de la mine Duhul Tau cel Sfant ! » 
Dumnezeu este, intr-adevar, un Dumnezeu al celei de-a doua sanse : »Cat sunt de sus cerurile fata de pamant,atat este de mare bunatatea Lui pentru cei ce se tem de El.Cum se indura un tata de copiii lui ,asa se indura  Domnul  de cei ce se tem de El(Psalmi 103,11-14)

-Un Dumnezeu al bunatatii. Dumnezeu este Acela care » face dreptate celor asupriti,da paine celor flamanzi ; Domnul izbaveste pe prinsii de razboi ; Domnul deschide ochii orbilor, Domnul indreapta pe cei incovoiati ; Domnul iubeste pe cei neprihaniti ; Domnul ocroteste pe cei straini,sprijina pe orfan si pe vaduva »(Psalmi 146,7-9)

-Un Dumnezeu al credinciosiei. Ca sa intelegem mai bine profunzimea legamantului pe care Dumnezeu  l-a incheiat  cu poporul Sau,scriptura ni-l prezinta sub forma  unui angajament marital : Dumnezeu il iubeste pe Israel asa cum un sot isi iubeste sotia.Cartea proorocului Osea este o ilustrare a credinciosiei divine si a necredinciosiei flagrante a lui Israel
-Un Dumnezeu al mantuirii si al razbunarii. Descrierea pe care Vechiul Testament I-o face lui Dumnezeu, prezentandu-L ca pe un Dumnezeu al razbunarii, trebuie vazuta in contextul panului coalitiilor straine de nimicire a poporului Sau. Folosind tema generica de « Ziua cea mare a Domnului » ,profetii infatiseaza interventiile divine i favoarea poporului Sau Va fi o zi de izbavire pentru poporul Sau si o zi de razbunare asupra vrajmasilor,care vor fi nimiciti

-Un Dumnezeu-Tata. Adresandu-se lui Israel, Moise s-a referit  la Dumnezeu ca la un tata, Cel care i-a rascumparat : »Nu este El oare Tatal tau,care te-a facut ? » ?(Deuteronomul 32,6) Prin rascumparare ,Dumnezeu l-a adoptat pe Israel,Fiul Sau.  Isaia scria  « Doamne, Tu esti Tatal nostru »(Isaia 64,8) Profetul Maleahi leaga calitatea de tata , a lui Dumnezeu,de functia S a creatoare: « N-avem toti un singuar Tata ? Nu ne-a facut un singur Dumnezeu ? » (Maleahi 2,10)
Dumnezeu ne este Tata ,atat prin creatiune, cat si prin rascumparare.

DUMNEZEU-TATAL IN NOUL TESTAMENT

 Dumnezeul Vechiului Testament este Dumnezeul noului Testament.. Dumnezeu –Tatal este originnea tuturor lucrurilor,Tata al credinciosilor si intr-un sens special,Tata al lui Isus Hristos

          Tata al creatiunii. Pavel Il identifica pe Tatal,distingandu-L  de Isus  : »Totu
           si, pentru noi,nu este decat un singur Dumnezeu : Tatal,de la care vin toate
           Lucrurile si pentru care traim si noi si un singur Domn :Isus Hristos,prin ca
           re sunt toate lucrurile si prin El si noi »(1Corinteni 8,6 ; Evrei 12,9,Ioan
           1,17)

           Tata al tuturor credinciosilor. In Noul Testament, legatura  spirit uala tata-
            fiu este inteleasa ca existand nu numai intre Dumnezeu si poporul Sau ,ci
            si intre Dumnezeu si fiecare credincios in parte.Hristos a fixat principiile c
           calauzitoare pentru intelegerea acestei  complexe raportari generale si parti
           culare a lui Dumnezeu la ai Sai. (Matei 5,45 ; 6,6-15)
            Prin rascumpararea infaptuita de Domnul Hristos ,credinciosii sunt adoptati  
           de Ceruri,devenind copii ai lui Dumnezeu,Duhul Sfant face posibila  aceast
            a legatura

            Isus ni-l descopera pe Tatal.  Isus ,Dumnezeu-Fiul, ne-a facilitat  profunda
            intelegere despre Dumnezeu-Tatal,atunci cand a ales sa-Si asume natura
            noastra ,venind lanoi in corp omenesc. Apostolul Ioan scria : »Nimeni n-a
            vazut vreodata pe Dumnezeu ; singurul lui Fiu ,Acela L-a facut cunoscut »
           ( Ioan 1,18)  “Cine M-a vazut pe mine  a vazut pe Tatal”(Ioan 14,9),a spus
            Domnul Isus Hristos
            Domnul Isus L-a descoperit pe Tatal ca pe un Dumnezeu care ofera. Intele
           gem aceasta lamurit in actul creatiunii,la Betleem si la Golgota. La creatiu
           ne,Tatal si Fiul au lucrat impreuna Dumnezeu ne-a dat viata,in ciuda faptul
           ui ca El cunostea aceasta va duce la moartea propriului Sau Fiu(Ioan 3,16)
           La Betleem,dand pe Fiul Sau , El s-a dat pe Sine.Nu vom putea intelege
            Niciodata pe deplin durerea suferita de Tatal atunci cand Fiul Sau a venit
           Pe planeta noastra manjita de pacat,atunci cand Fiul a schimbat iubirea si
           adorarea ingerilor cu dispretul si ura pacatosilor,gloria si fericirea cerului cu
           calea suferintei si a mortii.
            Dar Golgota ne-a dat cea mai profunda cunoastere a Tatalui El a suferit
           Impreuna cu  Domnul Hristos.  Ce marturie mai puternica  despre dragostea
        Tatalui ar putea fi adusa ?

         Un Dumnezeu al iubirii.  Subiectul favorit al Domnului Hristos a fost bunatatea si iubirea lui Dumnezeu: „Eu va spun:Iubiti pe vrasmasii vostri,binecuvantati pe cei ce va blestema  ,faceti bine celor ce va urasc si
Rugati-va pentru cei ce va asupresc si va prigonesc,ca sa fiti fii ai Tatalui vostru
Care este in ceruri ; caci El face sa rasara  soarele  Sau peste cei rai si peste cei buni si da ploaie peste cei drepti si peste cei nedrepti » (Matei 5,44,45) «  Si rasplata voastra va fi mare  si veti fi fiii Celui Prea Inalt ; caci El este bun si cu cei nemultumitori si cu cei rai. Fiti, dar, milostivi, cum si Tatal vostru este milostiv(Luca 6,35.36) Aplecandu-se si spaland picioarele vanzatorului Sau(Ioan 13,5. 10-14), Domnul Isus a dat pe fata natura iubitoare a Tatalui
Trei dintre parabolele Domnului Hristos infatiseaza iubirea lui Dumnezeu pentru omenirea pierduta(Luca 15) Parabola oii ratacite ne invata  ca mantuirea este posibila datorita initiativei lui Dumnezeu si nu datorita cautarii noastre dupa El Dupa cum pastorul isi iubeste oile  si isi primejduieste viata  atunci cand una lipseste ,Dumnezeu Isi cauta  fiii pierduti cu o iubire fierbinte
Parabola are de asemenea ,o perspectiva cosmica  Oaia pierduta  este lumea noastra mica , planeta noastra razvratita  un atom in vastitatea Universului lui Dumnezeu. Darul divin ,scump, Fiul dumnezeiesc, ne-a adus inapoi in staul Lumea noastra cazuta  este tot atat de pretioasa  inaintea Tatalui cum este restul creatiunii Sale,cel nepatat de pacat
Parabola banutului pierdut subliniaza valoarea pe care Dumnezeu ne-o atribuie noua ,pacatosilor ,iar patabola fiului risipitor  ne arata iubirea Tatalui care zice bun-venit  acasa fiului pierdut

REZUMAT

   Dumnezeu-Tatal cel vesnic este izvorul ,creatorul ,sustinatorul si stapanul intregii creatiuni El este drept si sfant,milossi indurator,incet la manie,plin de bunatate si credinciosie .Calitatile si capacitatile manifestate in Fiul  si in Duhul Sfant Il caracterizeaza ,de asemenea ,pe El




       




     

         
            
         



-          

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu