Postări populare

duminică, 27 februarie 2011

CREZUL -Articolul 2

SI INTRU UNUL DOMN IISUS HRISTOS, FIUL LUI DUMNEZEU,UNUL-NASCUT,
                  CARE DIN TATAL S-A NASCUT MAI INAINTE DE TOTI VECII:
LUMINA DIN LUMINA, DUMNEZEU ADEVARAT DIN DUMNEZEU ADEVARAT,
                    NASCUT,IAR NU FACUT,CEL DE O FIINTA CU TATAL,
                                   PRIN CARE TOATE S-AU FACUT




     Sfantul Atanasie cel Mare spune:"Fiindu-I mila de neamul nostru si induiosindu-Se de slabiciunea noastra si miscat de stricaciunea noastra si nesuferind stricaciunea mortii asupra noastra, ca sa nu piara ceea ce a facut si ca sa nu se zadarniceasca lucrarea Tatalui, isi ia trup si acesta nu deosebit de al nostru...si da mortii propriul Sau trup"
     Numirea de Domnul inseamna ca Iisus Hristos este Dumnezeu adevarat, este Domnul si Stapanul vietii noastre,unicul Domn si Stapan Caruia ii slujim(Coloseni 3,24) Domnia lui Iisus peste suflete nu e o domnie aspra si silnica, ci una blanda,care se manifesta prin dragoste si adevar
     Iisus inseamna Mantuitor sa Rscumparator,iar Hristos inseamna Uns. Unsii erau in vremurile vechi prorocii,arhiereii si imparatii.Hristos este Unsul cu adevarat,caci este proroc, arhiereu si imparat El este uns, pentru ca firii Lui omenesti I s-au dat desavarsit toate  darurrile Duhului Sfant,astfel ca are in masura cea mai mare stiinta prorocului,sfintenia arhiereului si puterea imparatului Atat numele de Iisus, cat si cel de Hristos le-a primit Fiul lui  Dumnezeu  cand S-a facut Om. Deci Iisus Hristos e numele Fiului lui Dumnezeu cel intrupat. Iisus Hristos este proroc(profet), anume Prorocul prorocilor, pentru ca ne-a adus descoperirea dumnezeiasca desavarsita, spre mantuire. El este arhiereu,Arhiereul arhiereilor. pentru ca S-a jertfit pe Sine pe cruce si pentru ca Se jertfeste mereu pe Sfantul Altar pentru iertarea pacatelor si sfintirea oamenilor; si este imparat, Imparatul Imparatilor, pentru ca a intemeiat si conduce imparatia Sa duhovniceasca(Ioan 18,36), Sfanta Biserica, avand "toata puterea , in cer si pe pamant" (Matei 28,18)
    Mai departe, acest articol cuprinde invatatura ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, nascut din insasi fiintaTatalui prin nastere mai inainte de toti vecii, adica din vesnicie, caci n-a fost nicio vreme in care Fiul sa nu fie Fiu si Tatal sa nu fie Tata. Cum vesnic este Tatal, asa si Fiul este vesnic. El este Unul-Nascut, adica este singurul Fiuadevarat sau dupa fire a lui Dumnezeu si alt Fiu  al lui Dumnezeu nu este.Sfintii Apostoli marturisesc prin gura lui Petru :"Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu(Matei 16,16) Crestinii si dreptii se numesc si ei fii lui Dumnezeu ,dar ei sunt nu prin fire,ci prin har, fara sa fie "de-o fiinta "  cu Dumnezeu, dupa cuvantul Scripturii: "Iar celor ce L-au primit pe Dansul(pe Iisus Hristos si cred intru numele Lui, le-a dat putere sa se faca fii ai lui Dumnezeu(Ioan 1,12)
    Cuvintele "Care din Tatal S-a nascut mai inainte de toti vecii" inseamna ca Fiul S-a nascut dintr-o Persoana  dumnezeiasca, fiind deopotriva in slava si in dumnezeire cu Tatal, iar aceasta nastere s-a petrecut nu in timp,ci din vesnicie
    Atunci cand rostim" Lumuina din Lumina" aratam ca Iisus Hristos este Dumnezeu adevarat ca si Tatal, are aceeasi fiinta ,aceeasi Dumnezeire ca si Tatal   din care S-a nascut,asa cum nu se deosebeste lumina care se aprinde de lumina din care se aprinde
    Egalitatea intre Tatal si Fiul e intarita si prin cuvintele " Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, ca sa nu gandeasca cineva ca Fiul nu Se numeste Dumnezeu in intelesul adevarat si ca El ar fi un Dumnezeu mai mic, cum era la pagani care socoteau pe zeii lor cu diferite grade. Totodata prin aceste cuvinte,marturisim ca Tatal nascand pe Fiul nu S-a imputinat, iar Fiul, nascandu-Se,n-a primit dumnezeire mai putina
    Cand zicem "Cel de o fiinta cu Tatal" se arata si mai hotarat ca Fiul nu e faptura, ca e nascut in intelesul adevarat dinTatal si ca nu-Si  are fiinta Sa in chip despartit de a Tatalui. Tatal si Fiul sunt doua Persoane cu o singura fiinta, cu aceeasi fiinta in comun. Intre Tatal si Fiul este o unitate desavarsita dupa fiinta, totusi ei sunt deosebiti ca persoane, "Eu si Tatal una suntem" zice Mantuitorul(Ioan10,30) Una arata fiinta,Eu si Tatal arata Persoanele care sunt doua
    Cuvintele"prin Care toate s-au facut" inseamna ca tot ce face Tatal face si Fiul, ca deci si lumea a creat-o prin Fiul, a asezat-o in Fiul si ca ii poarta de grija prinFiul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu